söndag 23 februari 2014

TJEJVASAN - blev inte som vi tänkt

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Men vad gör det när det blir så mycket bättre!

Kvällen innan plockade jag iordning och förberedde allt. Nerverna låg utanpå så det var bra att ha något att göra.


 


Funderingarna innan start gick mest ut på hur mycket/lite kläder ska vi ha på oss? Hur mycket kommer vi frysa om vi kör oss varma och sen får köa? Just trängseln var väl det jag oroade mig mest för då jag har svårt med avståndsbedömningen och det ökar ju risken betydligt för krockar.
Vi var tidigt på plats i starten och gick in i värmetältet och fikade och försökte nog bägge två att samla ihop oss inför vår utmaning. Efter lite diskuterande bestämde vi oss för att skala av lite extrakläder då det trots allt är plusgrader. Vi hade dessutom hittat bra platser längst fram i startledet. En chansning som visade sig vara nyckeln till dagens lyckade lopp.
Mina tankar minuterna innan start var: Vad har jag gett mig in på? Hur många kraschlandningar kommer det bli på vägen? 
Annes far, som vallat skidorna åt oss, ringde efter att ha fått rapport om hur spåren såg ut och tyckte att vi skulle lägga på ytterligare ett lager valla utanpå klistret så det fixade Anne när vi stod i startfållan. 

När så startskottet gick så tryckte vi på och stakade och så fortsatte hela loppet. Hur bra glid som helst vilket gjorde att vi passerade betydligt fler än som passerade oss.
Anne beskrev spåret som hon aldrig gjort annat och varnade för trasiga spår där skidorna skär ut, sa till när det var läge att saxa uppför och hur det såg ut nerför. 
I Hökbergsbackarna där många tog av sig skidorna och gick ner eller hasade sakta la vi oss till vänster och åkte ner halvplogandes utan att bromsa. Fick höra på tåget hem på söndagen att några funderade på hur de skulle ta sig ner när jag passerade med hög fart och utan att tveka for utför.


Lite vingligt och inte bästa balansen men vad kan man begära när man bara stått på skidorna 2 gånger och sammanlagt 15 km innan dagens lopp. Kom i mål på 2:49 med bara en liten vurpa vid en vägövergång. 

Dagens lopp gav dock mersmak så nästa år kommer jag att köra Halvvasan! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar